Günümüzün sürekli dönüşen dijital iş dünyasında bir kurumun başarılı olabilmesi için sahip olduğu en değerli varlık veri haline gelmiştir. Artık her iş alanında verilere erişme, bunları yönetme, analiz etme ve verilere dayalı kararlar alma yeteneği, özetle teknolojisi ve insan kaynağıyla birlikte veri kültürü oluşturabilme, büyük önem taşımaktadır.
Veri yönetişimi kurumların verileri keşfedip izleyebilmelerini, verileri uygun iş bağlamlarına doğru bir şekilde yerleştirebilmelerini, veri güvenliği, kalitesi ve değerini en üst düzeye çıkarabilmelerini sağlamaya yönelik prensip, prosedür ve stratejileri kapsar. Veri yönetişimi tüm veri varlıkları genelinde riski azaltırken daha fazla görünürlük, şeffaflık, kalite sağlar. Karar süreçlerinde anlamlı içgörüleri desteklemek üzere yüksek kalitedeki verileri tüm kurum genelinde kolaylıkla erişilebilir, tutarlı ve güvenli kılar.
Veri yönetişimi için gerekli süreçler ve uygulamalar bir işletmeden diğerine büyük farklılıklar gösterecektir. Bu durum kuruluşunuzun ihtiyaçlarına göre özelleştirilmiş, kendi benzersiz tanımınıza ulaşmdanız gerektiği anlamına gelir. Bu anlayışı geliştirmeyi hedefleyen kurumlar şu sorulara cevap bularak başlayabilirler:
- Veri yönetişimini doğru yapamamanın maliyeti nedir? Verilerin manuel olarak temizlenmesinde kaybedilen uzun çalışma süreleri, alınan yanlış veya yetersiz iş kararları vb.
- Bugün veri yönetişim çabalarına kim liderlik ediyor ve bu liderliği üst düzey yöneticilere yükseltmek nasıl bir şey olurdu? Kimler dahil olmalı?
- Veri yönetişimin en önemli olduğu alan neresi? İşletmeniz için iş stratejilerinize uygun birincil faktörler ve uygulama alanları nelerdir?
- Kuruluşunuza en uygun veri yönetişim modeli hangisidir ve mevcut çabalar bu gereksinim düzeyiyle uyumlu mudur?
- Veri yönetişimi odak çalışmaları veya aşamalı çalışma yaklaşımları ile nasıl hızlandırılabilir?
- Böyle bir değişimi yönetmek için şirket içi yetenekleriniz var mı
Başarılı bir veri yönetişim programı oluşturmak için kurumlar, veri varlıkları hakkındaki bilgileri tanımlamak, sınıflandırmak ve belgelemek için insan kaynaklarını, süreçleri ve teknolojileri uyumlu hale getirmelidir. Kurumlar verilerin ne anlama geldiği veya nerede bulunduğu konusundaki kafa karışıklığını ortadan kaldırmak için veri sahipleri ve veri tüketicileri arasında işbirliği kurmalı, çeşitli departmanlardan çalışanları dahil ederek ve rolleri ve sorumlulukları açıkça tanımlayarak iş kararlarını güçlendirmek için kurum genelinde tutarlı ve somut bir veri anlayışı oluşturmalıdır.