Bireyler, organizasyonel birimler ve kurumlar paydaşlarıyla birlikte var oldukları bir eko sistem oluştururlar. Diğer bölümler, müşteriler, üreticiler, tedarikçiler, hizmet sağlayıcılar, sendikalar, finansal kurumlar, kamu kurumları vb. paydaşlar dünyasının tipik aktörleridir. Kurumun amaçlarını gerçekleştirmesi için paydaşları ile verimli ilişkiler geliştirebilmesi bir zorunluluktur. Paydaşlarla güçlü iş birliği özellikle karmaşık sistemlerde başarının anahtarıdır.
Paydaşlarla ilişkilerin niteliği, bireyler, bölümler ve kurumlar için bir engel oluşturabileceği gibi performansı güçlü bir şekilde artıran bir unsur da olabilir. Bu çerçevede, mevcut sorunların aşılması ya da daha iyi bir geleceğin inşası için, kurumun iç işleyişi ve mekanizmaları kadar paydaşlarla ilişkilerini de gözden geçirmesine gerek olabilir. Paydaş yönetimi süreci, paydaşlarla ilişkilerin niteliğine, ağırlığına, önemine üst bakışla yaklaşmayı, iyileştirme yapılması gereken alanların saptanmasını, “kazan-kazan” ilkesi ile paydaşlarla diyaloğun ve iş birliğinin geliştirilmesini içerir.
Paydaş haritası oluşturma
Bireylerin, organizasyonel birimlerin ya da kurumların paydaşlarıyla ilişkilerinin haritalanması ve görünür hale getirilmesi sürecidir. Her bir paydaşın ağırlığı (günlük işleyiş üzerindeki etkisinin ne kadar büyük olduğu), ilişkinin niteliği (tek yönlü, çift yönlü), ilişkinin kalitesi (güçlü iş birliği, zayıf iş birliği, çatışma vb.), paydaşlar arası ilişkilerin etkileşimi ve gelişim ihtiyacı gibi konular görünür hale getirilerek mevcut durumun daha net görünmesi hedeflenir.
Paydaş ilişkileri vizyonu
Mevcut durumun neye dönüşmesine gerek olduğunun ortaya çıkarılmasıdır. Paydaşların günlük hayat üzerindeki etkisinin azaltılması ya da artırılmasına, ilişkinin niteliğinin değiştirilmesine ya da iş birliğinin güçlendirilmesine gerek olabilir.
Paydaş diyalogları
Mevcut durum ve ideal durum arasındaki farkın kapanması amacıyla atılması gereken adımlar için paydaşların iş birliğine ihtiyaç olacaktır. Bu çerçevede paydaşların dünyasında neler olup bittiğinin, onların perspektifinden durumun nasıl göründüğünün anlaşılmasına gerek vardır. Bunun için, yargısız bir merak ile paydaşlar ile bağ kurmaya ve onların dünyasından durumun nasıl göründüğünün araştırılmasına gerek olacaktır.
Paydaşlarla açık iletişim
Paydaşların dünyasını kavrarken, onların da bizim dünyamızı bizim gözlerimizle görebilmesine gerek olacaktır. Bu nedenle, “açık iletişim” gerekecektir. Kendi gözlemlerimizi, yaşamakta olduğumuz durumun bizi nasıl etkilemekte olduğunu, ne gibi varsayımlara ve inançlara sahip olduklarımızı, gelecek tasavvurumuzun (vizyon) neye benzediğini, neye ihtiyacımız olduğunu ve ne beklediğimizi paydaşlara açıklıkla ifade etmek gerekecektir.
Ortak zemin ve eylem planları
Arzu edilen geleceğin inşası ve bu anlamda paydaşlarla iş birliğinin geliştirilmesi için bireylerin, bölümlerin ya da kurumların münferit olarak ya da paydaşlarıyla birlikte üzerinde uzlaşılmış eylem planlarını oluşturma ve hayata geçirme sürecidir.
İÇERİK
- Paydaş haritası oluşturma ve değerlendirme
- Paydaş ilişkisi vizyonu oluşturma
- Paydaş diyalogları
- Açık iletişim – beklenti ve ihtiyaçların paylaşılması
- Üst bakış – uyumlanma/hizalanma için neye ihtiyaç var sorusuna ortak yanıt aranması
- Uyumlanma için taahhütler
- Eylem planı
FORMAT | MANAGEDWS
- Uygun aralıklarla yapılacak iki günlük atölye çalışmasıdır. Atölyeler “üst bakış” ve “role play” gibi yöntemlerle, interaktif çalışma şeklinde tasarlanır.
- İlk atölye sonrasında ilişkilerde gelişme sağlanması istenen paydaşlar önceliklendirilir.
- İkinci atölye öncesinde “paydaş diyalogları” yapılır ve değerlendirilir. Paydaş diyalogları tanımlı bir format kullanılarak gerçekleştirilir.
- İkinci atölyede ilişkilerin gelişimi için alınacak önlemler belirlenir. Bu atölyeye ilgili paydaşlar da dahil edilebilir.
- Eylem planları oluşturulur ve takip mekanizması belirlenir.
- İki koç ile yönetilir.