Vizyonun ve ortak amaçların bilinir/görünür olmaması kurumsal aktörlerin (iş birimlerinin) farklı yönde kürek çekmesi ile sonuçlanabilir. Değişim/dönüşüm dönemlerinde bölümlerin eşik atlamaları aynı hızda olmayabilir. Bunun en temel sonucu senkronizasyon sorunları olacaktır. Bununla birlikte değişimler sırasında organizasyonda süreçlerin nasıl işletileceği, kararların nasıl alınacağı vb. hususlarda netlik kaybedilmiş olabilir. Tüm bunlar ise sürtüşmelere, verimsiz çatışmalar ve enerji kaybına yol açacaktır.
Uyumlanma çalışmalarında temel amaç netliğin artırılması, uyumlanamama nedeniyle oluşan enerji kayıplarının azaltılması ve güçlü bir iş birliği zemininin oluşturulmasıdır. Bunun için vizyon ve amaçların netleştirilmesi yanında, iş yapış biçimlerinin, sorumluluk alanlarının, karar alma mekanizmalarının da netleştirilmesine, karşılıklı ihtiyaç ve beklentilerin anlaşılmasına gerek olacaktır.
Vizyon
Uyumlanma ve hizalanmayı sağlayacak temel unsur ortak vizyondur. Bu nedenle “Uyumlanma” amaçlı çalışmaların alt yapısını ortak amacın ve ortak hayalin netleştirilmesi oluşturur.
Empatinin geliştirilmesi
Her birey/bölüm kurumu kendi perspektifinden görme eğilimindedir. Uyumlanmanın artması için kimin “haklı” olduğu tartışmasının yerini “diğer tarafın görüşündeki haklılık payının anlaşılması” çabası almalıdır. Bunun için bireylerin/bölümlerin kendi bakış açıları dışına çıkarak mevcut gerçekliği diğer tarafın gözünden anlamasına/algılamasına gerek duyulur. Bu da diğer alanın coğrafyasından mevcut gerçekliğe bakmak ile sağlanabilir.
Açık iletişim
Empatinin (anlayışın) güçlendirilmesinin yanı sıra, karşılıklı ihtiyaçların ve beklentilerin daha net anlaşılması uyumlanma kalitesini artıracaktır. Bu çerçevede her bireyin/alanın kendi gözlemlerini, yaşamakta oldukları durumun kendilerini nasıl etkilemekte olduğunu, ne gibi varsayımlara ve inançlara sahip olduklarını, neye ihtiyaçları olduğunu ve ne beklediklerini açıklıkla ifade etmeleri ve karşı tarafı yargısız bir şekilde dinlemeleri ancak açık iletişim kanalları ile gerçekleşir.
Üst bakış
Empatinin geliştirilmesi tüm aktörlerin birlikte oluşturdukları sisteme “üst bakış” ile yaklaşmasına imkan sağlayacaktır. Bu aynı zamanda uyumlanmanın diğer bir alt yapısını oluşturacak ve sistemde neye ihtiyaç olduğunun anlaşılmasına imkan sağlayacaktır. Böyle bir süreç, bireylerin ve bölümlerin uyumlanmanın ve senkronizasyonun sağlanması için nasıl katkıda bulunabileceklerini anlamaları ve bu yönde taahhüde girmeleri ile sonuçlanır. Aynı zamanda, ortak adımlar ve yaklaşımlar için de eylem planları oluşturulması hedeflenir.
İÇERİK
- Vizyonun netleştirilmesi
- Coğrafya çalışması (farklı bakış açılarının keşfi)
- Açık iletişim – beklenti ve ihtiyaçların paylaşılması
- Üst bakış – uyumlanma/hizalanma için neye ihtiyaç var sorusuna ortak yanıt aranması
- Uyumlanma için taahhütler
- Eylem planı
FORMAT | MANAGEDWS
- Uyumlanmanın artırılmasına gerek duyulan birimleri temsil eden temel aktörler ile bir ya da iki günlük atölye çalışması olarak yapılır.
- Çalışma öncesinde kimlerin katılması gerektiği belirlenir.
- Çalışmalarda ağırlıklı olarak simülasyonlar ve empati artırma üzerine çalışmalar yapılır.
- Bireysel, küçük gruplar ve büyük grup çalışmaları olmak üzere interaktif yöntemler ile çalışılır.
- İki koç ile yönetilir.