Vizyon ya da anlamlı bir gelecek hayali kurumu oluşturan ekiplerin ve bireylerin aynı yönde kürek çekebilmesinin en önemli gereklerinden biridir. Güçlü bir vizyon, kurumda hangi değerlerin yaşatılmasının değerli bulunduğunu, birlikte hangi başarılara ulaşılmak istendiğini ve kurumun neye dönüşmeye çalıştığını görünür hale getirir. Ortak ve görünür bir amacın varlığı heyecanı artıracak, iş birliğini geliştirecek, verimsiz çatışmaları azaltacak ve kurum enerjisinin verimli kullanılmasına yol açacaktır. Ortak amaç görünmez bir liderdir.
İnsanın en güçlü yanlarından biri anlamlı gelecek hayalleri kurabilmesi ve bu durumu harekete geçmek için bir kaldıraç gibi kullanabilmesidir. Özellikle teknolojik gelişmelerin hızının hiç görülmemiş oranda artması, çevre ve rekabet koşullarının, ilişkilerin ve ihtiyaçların da sürekli değişimine yol açmaktadır. Hızın, belirsizliğin ve karmaşıklığın arttığı bir iklimde, kurumların ve ekiplerin “Şu anda neredeyiz ve nasılız?” ve “İleride nerede ve nasıl olmak istiyoruz?” gibi sorulara daha sık aralıklarla yanıt aramaları gerekmektedir.
Mevcut gerçekliğin algılanması
Kurumlarda her aktör mevcut durumu kendi perspektifinden görme eğilimindedir. Farklı bölümlerden ya da organizasyonel seviyelerden görünen kurum farklıdır. Anlamlı bir gelecek resmi oluşturmadan önce mevcut gerçekliğin tüm boyutlarıyla anlaşılması ve ortaya konulması bir zemin oluşturur. Bunun için, “Herkes kısmen haklıdır” ilkesiyle, aktörlerin kendi bakış açılarını ortaya koyması, farklı bakış açılarını dinlemesi ve mevcut gerçekliğe dair ortak bir algının ortaya çıkarılması vizyon çalışmasının temelini oluşturur
Anlamlı gelecek hayalinin (vizyon) oluşturulması
Bir aile, bir ekip ya da birçok ekipten oluşan bir kurum bir sosyal sistem oluşturur ve her sosyal sistemin ortak gelecek hayalleri vardır. Bazen bunlar dile getirilmez, bazen da şikayetler şeklinde ortaya çıkar. Her şikayetin ardında bir hayal kırıklığı vardır. Vizyon çalışması, ulaşılabilir bir gelecekte neyin anlamlı olacağının araştırılması ve resmedilmesidir. Anlam duygusu zihinden çok gönülde yaşar. Vizyonun ortaya çıkması için, kalplerle, gönüllerle ve değerler dünyamızla ilişki kurulmasına gerek vardır.
Kontrast oluşturma
İhtiyaçların “problem” olarak ortaya konulması durumunda, zihnimiz genellikle “neden-sonuç” ilişkisi kurma ve problemin kökünü arama yönünde harekete geçer. “Mevcut durum” ve “ideal gelecek” olarak bir kontrast ortaya konulması durumunda ise, zihinler aradaki mesafenin nasıl aşılabileceğine yönelik seçenekler üretmek üzere daha yaratıcı bir çalışma içine girmektedir. Bu da vizyonun gerçeğe dönüştürülmesi için olasılıkları çoğaltır.
Değerlerle ve kaynaklarla buluşma
Ortak hayallerin bir vizyon haline gelmesi ve dönüşüme yön verebilmesi için gerekli kaynaklarla buluşmasına gerek vardır. Dolayısıyla, vizyonun hangi kaynaklar ile gerçekleştirileceğinin de ortaya konulmasına ihtiyaç vardır.
Vizyon çalışması, temel aktörlerin bir araya geldiği atölye çalışmaları ile gerçekleştirilir.
İÇERİK
- Ekibin/kurumun bir canlı varlık olarak nasıl algılandığının ortaya çıkarılması
- Tüm sosyal sistemler canlı varlıklar gibidir. İçinde yaşadıkları çevrede fırsatlar ve tehditler bulunur. Onları yaşatan değerleri, hayatta kalmalarını sağlayan güçlü yanları ve tehditlere karşı açık hale gelmelerine neden olan zaafları vardır.
- Ekibin/kurumun neye dönüşmek/nasıl bir çevrede yaşamak istediğinin ortaya çıkarılması
- Anlamlı gelecek hayalinin (vizyon) resmedilmesi
- Dönüşümün gerçekleşebilmesi için neye ihtiyaç olduğunun (kaynaklar, zihniyet, ilişkiler vb.) ortaya çıkarılması
- Kaldıraçların (en az enerji ile en büyük ilerlemeyi sağlayacak alanlar) saptanması
- Vizyona taşıyacak kilometre taşları ve temel prensiplerin belirlenmesi
FORMAT | MANAGEDWS
- Kurumdaki/ekipteki temel aktörler ile bir ya da iki günlük atölye çalışması olarak yapılır.
- Çalışma öncesinde kimlerin katılması gerektiği belirlenir.
- Çalışmalarda metaforlar, imajlar, resimler kullanılır.
- Bireysel, küçük gruplar ve büyük grup çalışmaları ve sosyal sistem simülasyonu gibi interaktif yöntemler ile çalışılır.
- İki koç ile yönetilir.